Instagram

Skilnader mellan Sverige och Finland

Skilnader mellan Sverige och Finland (finns säkert en heeeel del, men räknar upp de som jag kommer på) 
 
Övrigt: 
 
Man behöver inte boka ett grupppass man vill gå på (iallfall inte i min stad) utan man kan gå på vilka man vill när man vill utan att berätta för någon i gymmet. Typ så ja.
 
Finland är alltid efter ett steg i ALLTING. Speciellt i matprodukterna.. tar typ 1 år före vi får in någon "nyhet". 
 
Finland är en timme FÖRE. Alltså klockan är 7 i Finland och 6 i Sverige.
 
Finland har President, inte Kung.
 
Finnar är mer beslutskraftiga och vana vid hierarkiska organisationer. I Sverige har de en consensus-kultur. De vill vara över-ens. Det är ett värde i sig. Det tycker inte finländaren.
 
Finland är inte alls lika bra/kända med musiken. Inte ofta man hör finlänska sjunga på annat språk än finska, och oftast raplåtar eller heavymetal, och dessa band är inte alls i bra enligt mig, haha.
 
Finland använder euro istället för kronor, och 1 euro är UNGEFÄR 10 kronor.
 
Finlands toaletter i köpcenter /staden är oftast gratis.
 
Finland firar inte midsommar som er, vi har inten midsommarstång och det är ganska ovanligt att se en krans på huvudet och inga lekar, vi dricker oftast bara och samlas ett stort gäng. Midsommaren pågår i ca. 3 dagar i Finland.
 
Språk & Skola: 
 
Finland kan välja ifall man vill börja jobba eller börja yrkesskola eller gymnasiet eller göra ingenting efter årskurs 9.  
 
I Finland kan nästan varje elev som går ut grundskolan fortsätta med en gymnasie- eller yrkesutbildning. I Sverige är situationen en annan – i våras fick 12,5 procent av svenskarna inte en godkänd examen från grundskolan. 
 
Finska skiljer sig mycket från svenska, en skillnad är till exempel att svenskan har prepositioner, man säger på, till, från, i. I finskan använder man kasusändelser som läggs på slutet. Ta till exempel ordet bilar – autot. I bilarna heter autoissa.
 
Finland är tvåspråkigt, alltså har vi möjlighet att gå en svensk skola.  (många visste inte detta)
 
Men finlands svenska är nästan inte alls lik er svenska, eller visst finns det olika dialekter och den jag har är ganska så mycket annorlunda än vanlig bra svenska. Tex, säger jag "inga" istället för "inte" och "kommer du och söka mig" istället för "kommer du och hämta mig" och vi uttalar olika ord på olika sätt.. tex "säga" säger vi "sega" inte "seja". Fast såhär är det i min stad, sen är det ju olika i olika städer. Finns städer jag inte förstår ett dugg vad de pratar och andra som pratar helt perfekt svenska, som en bok typ.
 
Finlandssvenska är en blandning av finskt och svenskt. Vi har kunnat välja de bästa bitarna. Vi firar lucia och äter fastlagsbullar (semlor) som i Sverige. Men vi badar gärna bastu som de finskspråkiga. Om man vill generalisera kan man säga att finlandssvenskar är pratsamma och de finskspråkiga tystlåtna.
 
I Sverige är folk väldigt pratglada och jag älskar det. Men jag tycker det är dom små sakerna som gör det och bara att få dela ett "god morgon" med någon man möter eller när man får en komplimang av en främling gör att man blir så glad.  Man vågar också fråga hjälp av främmande för att inget är en dum fråga och du får alltid ett svar i alla fall (inte ett buttert "Emmä tiiä=jag vet inte" haha.) 
 
Finland säger Morgonmål istället för Frukost. 
 
Finland får sommarlov före er.Redan första veckan i Juni börjar sommarlovet.
 
Finland säger julgubbe istället för jultomte.

Maten:

Finland har ingen LOKA, Proviva eller Celsius i matbutikerna.
 
Har man tur kan man hitta en questbar för 40-50 kr i en STÖRRE matbutik.
 
Finland har ingen Fil-yoghurt eller messmör. 

Semla betyder mjukt bröd i Finland och vi säger Fastlagsbulla inte Semla.

 I Finland färsk kyld mat – i Sverige djupfryst. 

I Finland har man kommit mycket längre med utvecklingen av laktosfria och glutenfria produkter samt funktionella livsmedel, men segmentet växer snabbt i Sverige.

I Finland är utbudet av marinerat och förberedda köttprodukter, t ex av fläsk, fågel och nötkött mycket större än i Sverige. 

I Finland äter vi mest korv ( i alla tänkbara former ), rågbröd, öl, medwurst. (allt detta typ hatar jag)


Sverige har 10000 gånger större utbud på sallader. 

Sverige äter "fika" och ofta goda bakelser, det gör inte Finland lika mycket.

 
Nattliv:

Det vet jag faktiskt inte, men jag lovar att jag ska komma och testa ! Troligen i sommar ! 
Här i Finland är det inte alls speciellt tycker jag, kanske därför jag inte går till baren så ofta, har varit utomlands och där är det mycket mera i min stil!
 
Fast jag gillar Finland ändå. Visst är vi efter i så mycket och jag älskar Sverige, vill flytta dit osvsov så är jag ändå stolt att jag är född här, Finland är helt okej som det är, och det finns mycket vi har gemensamt som Tycker det är bra att vi är olika. Tänk om svenskar åkte till Finland och upptäckte att de är exakt som oss. Så trist. Då kan vi lika gärna sitta kvar hemma.
 


Exempel på Finsk frukost:
 

Exempel på svensk frukost:
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: