Instagram

Skadad

En lite värre nyhet. Var hos en fysioterapeut idag, eftersom jag skadade ländryggen för några dagar sedan. Har inte tagit upp det för tänkte att det är något som går om, och jag hade rätt. Det är något diskbråck i ländryggen och det ända som hjälper är vila, och låta bli att sitta för mycket/länge. Visst får jag träna men undvika att göra övningar som rundar ryggen, och istället fokusera på att svanka och sträcka på ryggen så mycket som möjligt. Sedan har jag haft axel-problem i typ ett halvår nu men aldrig kollat upp det, har alltid hoppats att det går över eller psykat mig själv på något sätt att jag är svagare i vänster-axel, men svaret var: inflammerat supraspinatus. 
Så nu får jag inte göra övningar runt axeln,varken dips eller pullups, axelövningar osv. Men drag övningar var tydligen bra! Sen ska jag massera en punkt 20 minuter om dagen för att "bedöva" värken och så får vi hoppas att problemet är löst efter en vecka då jag träffar honom igen. 

Tråkigt med skador, men det händer! Minns då jag spelade fotboll, man skadade ju sig helatiden, som tur var det aldrig något brutet eller paus i flera månader. Men man lär sig att vara försiktig!
1 Sofia:

skriven

Vad tråkigt att du blivit skadad! Själv har jag haft en biceps inflammation (tror det är ungefär samma som du fått nu?) i min högra axel i 1.5år utan större förbättring. Men har fått den främst från all tennis jag spelar (spelar tennis för ett college i USA) och då har jag inte tid att vila den, coacherna bestämmer och jag får vila efter detta året (mitt sista år) helt enkelt. Men försök att undvik dips och bänkpress och sådant som stärker främre axeln och fokusera på att stärka bakre axlar och rygg! också är hållningen viktig, vet inte hur din hållning ser ut men tänk på att inte sjunka ihop om du sitter vid dator tex..och stretch din främre axel (the doorway stretch är super) bara lite tips :)

Svar: Tack för tipsen!
Amanda Essen

2 izzy:

skriven

Tråkigt med skada. Men hoppas du mår bättre snart.:) Kanske du kan testa något annat, löpning eller spinning ett tag? :)

Svar: Hoppas jag med! Javisst har du rätt, tyvärr är jag för lat för endast cardio :D 2 dar i veckan funkar ok men sen tröttnar jag haha och tar paus igen xD
Amanda Essen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: