Instagram

Tips till träning!

Min egen erfarenhet och vad jag har märkt att hjälper ! Förståss är det olika för alla, men detta är vad är bra för MIG.
 
 
  • - Ät regelbundet under dagen och före passet gärna en stor måltid med kolhydrater,fett,protein 2-3h före passet (och efter).
  • - Pröva ta en passlig vikt (som du orkar ca. 20 reps lätt med) och gör det ca. 5-10 set med, det kommer chocka kroppen och ge rejäl muskelvärk nästa dag! 
  • - Träna inte samma muskelgrupper varje dag, det kommer bryta ner kroppen och inte ge musklerna tid att återhämta sig och växa.
  • - Får du inte muskelvärk? Man får inte alltid det, men det kan också bero på att du kanske inte tog i så hårt, eller att du är van med övningen, eller att du återhämtade dig bra och tänjt muskeln bra. Oroa dig inte, ibland får man inte det, var en tid jag aldrig fick, men gissar på att jag körde nästan alltid samma träning, nu har jag börjat variera mer.
  • - Variera variera variera! Vad du än har för mål, är det jättebra att variera din träning. 
  • - Cardio före eller efter träning? Detta har diskuteras massor. Jag själv tycker man ska känna efter. Några kör före, och orkar bättre köra styrka efter, andra kör det med sina sista krafter. Eller så kör du ingen cardio alls, men min åsikt är att köra cardio och styrka på olika pass.
  • - Jämför er inte! Lyfter killen/tjejen mera än vad du gör? Vad gör det? Vi alla är på olika nivåer och vi alla kör vårt eget tempo. Det kommer alltid finnas någon som är bättre än dig.
  • - Hur lite tid du än har, värm alltid upp!
  • - Har du en vana att bara träna i perioder och aldrig regelbundet? Kom ihåg; då du börjar din träning ska du inte ha full tempo på. Börja lungt, kanske 2 st träningspass om VECKAN och belöna dig själv, var stolt över att du klarat en träning, det är alltid bättre än att skippa det helt och hållet, som du kanske hade gjort annors. Du behöver inte alltid gå till gymmet! Det finns massor med hemma träningar eller en fin natur att springa i! 
  • - Sluta hitta på förklaringar. Förståss om du verkligen är trött, sjuk eller utsliten, ska du inte träna. Men regnar det? Det är ju bara skönare då! Har du ont i foten? Träna överkroppen! Är du rädd för att svettas? MAN ÄR I GYMMET FÖR ATT SVETTAS! Kommer folk att glo? Alla fokuserar på sig själva! Är du trött? Ta ett kolhydratsinnehållande mellanmål och en energidryck och du är på topp igen! Har du ingen musik? Nästan bättre, då kan du foksera 100% på träningen. Vet du inte hur du ska träna? Börja med att pröva dig fram i olika maskiner på gymmet, fråga andra, googla på olika övningar för olika muskelgrupper, ingen är född som expert!
 
 
 
Skulle kunna hålla på hela dagen. 
Vad jag ville med detta inlägg är att inspirera er, ge er tips, till er som VILL till gymmet, inte för er som HATAR träning, ingen ska känna sig TVINGAD att träna. Träning ska vara roligt, underbart och kännas skönt efteråt! Det ska inte vara ett "straff" för att du ätit för mycket föregående dag, eller ett "måste" för att alla andra tränar. Det finns massor med människor som klarar sig bra och mår hälsosamt med vanlig vardags-aktivitet.
 
Som sagt, är inget ett måste, men jag har själv provat på saker(tex att träna vid fasta eller att äta för nära träning, det passar inte mig, men kanske för dig.) Detta är mina åsikter, och jag vill inte ha massor med "rättelser". Det kommer alltid finnas olika "rätt och fel" Och alla kommer alltid tycka olika. Men jag står för mina tankar och känslor. 
 
Ni får gärna ställa mer frågor!
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: