Instagram

Gå upp i vikt!

Jag undrar om du har möjlighet att skriva ett inlägg hur dina måltider såg och vad du åt på ett ungefär under din viktuppgång och hur det ser ut idag. Hur tränade du under den tiden? Hur ska man tänka angående kost och träning om man behöver gå upp några kilo?
 
SVAR:
Hej! Ibland undrar jag varför jag är så öppen, men jag VILL vara ärlig och hjälpa er med era frågor.. Har inget jag skulle vilja behålla hemligt, så delar gärna med mig all historia om min ätstörning.. Bara att fråga på!
 
Alla hade olika scheman.. om man inte gick upp i vikt fick vi lassa på mera mat. Såhär såg mitt schema ut då (utan minsta aktivitet, inte ens stå)
Frukost: 1 portion gröt med mjölk, 2 skivor mjukt bröd med smör, pålägg 1dl russin/nötter/torkade bär, en valfri frukt, 3dl mjölk/saft/juice/proviva
Mellanmål: 1 scandishake (500kcal's dryck) + 1 frukt och 4 digestivekex med 2tsk philadelphiaost på varje kex + 3dl mjölk/saft/juice/proviva
Lunch: 1 portion varm,lagad mat + 3dl juice/mjölk/proviva
Mellanmål: 5 st torkade frukter, 1 yoggi drömyoghurt, 2 hårda bröd med smör, pålägg + 3dl mjölk/saft/juice/proviva
eller 1 glass + våffla & en trip
eller 1 kanelbulle, frukt & trip
(dessa ovan var senare i mitt schema då jag fick börja ta fika ute)
Middag: Samma som lunch
Kvällsmål: 1 Scandishake + 2½dl all bran med 3dl yoghurt och en valfri frukt
 
Vi hade regler med tex smör skulle vara 10g på varje skiva.. och frukter räknades som 2 småa eller en stor, eller 10 st vindruvor eller 10st jordgubbar eller 5st torkadefrukter osv.. Eller byta smör mot tex messmör, marmelad, pastej osv..
 
Såklart började mitt schema inte såhär, då kanske det var hälften av vad det är nu. och så är det ju olika från person till person, tex jag orkade inte ta en scandishake till eftermiddags-melliset så fick istället öka på från 2dl till 3dl juice och andra grejer.. 
 
Efter jag blev utskriven från ätstörningskliniken slutade jag följa matschemat, men åt ändå typ likadant. Vågade och fick inte börja träna i början, så var aldrig med på gympan eller de småa klassresorna. 1 halvår senare fick jag börja träna, dock hade jag slutat tänka på maten och tog portioner med ögonmåttet, följde min vikt att den hölls på plats och då visste jag att jag åt tillräckligt. 
 
Då jag började träna var jag dock min kropp inte färdig för det, den hade inte återhämtats från ätstörningen (det tog ungefär 3 år förrän den blev det eftersom jag tränade för mycket) så jag fick bara lasta på ännu mera mat och tillslut blev det så mycket mat att jag fick problem med magen och träningen. Jag tog en paus i både träning och då jag hittade vägen tillbaka, då visste jag att jag inte kunde köra 100% i början utan bygga försiktigt och börja med 1-2 gånger i veckan och se till att verkligen äta överskott. 
 
 
Nu är mitt matschema lite stökigt, skrev om det ganska nyss men just nu äter jag mera stora portioner och småäter där emellan.. Blir tex 1-2 stora portioner lagad mat 2 gånger om dagen och mellanmål före och efter träningen samt kväll- och morgonmål, är ständigt mätt så det inte blir några "plötsliga hungerattacker", som hände förr ofta!
 
Just nu ser jag träning och kost på ett lite annat sätt. Beroende på vad du tränar kan kosten se lite olika ut, beroende på hur länge och hur mycket du tränar.. Men om du ska upp i vikt rekommenderar jag styrketräning,  Maten är individuellt.. går inte säga ett ända matschema som får dig att gå upp/ner i vikt. Se till bara att vara mätt helatiden, äta mera än vad du gör annors. Låter kanske inge vidare kul för de som är ovana, men att vara mätt är inget farligt, det går över, det kommer ju att hjälpa dig dit du vill, det kan kännas tungt de första dagarna men jag lovar det kommer lätta om några dagar.
 
*Det kommer ta tid, men ha tålamod!
 
*Skriv upp allt du äter under en dag, se vart du skulle kunna äta mera, eller var du har lättast att äta mer, lägg till lite mer mat där, eller en proteinbar till efterrätt! Allt räknas!

*pröva låta bli all konditionsträning för ungefär 3 månader och kör ENDAST styrketräning (min räddning)

*Skippa godis osv.. kommer bara få dig att må dåligt och de är tomma kcal.. fokusera istället på bra mat och energirika livssmedel

* Ha alltid mellanmål i väskan! Energi/proteinbars, nötter, frukter håller bra!
 
*Muskler är uppbyggda på protein, se till att få i dig 1-2g protein x din vikt
 
* Var inte rädd för fettet! Ät mycket fet fisk såsom lax och makrill. Använd olivolja i salladen. Ät hela ägget!
 
* Byt ut lättmjölken till standardmjölk, samma med smöret.
 
* Småa steg gör skilnader, samma som i viktnedgång!
 
* Köp kosttillskott, tex whey/casein/gainer, mina favoriter är härifrån
 
* Drick juice/mjölk istället för vatten!
 
* Var inte rädd att HÖJA VIKTERNA, kör så tungt som möjligt och så få reps som möjligt, de bygger muskler!
 
* Det är viktigt att få stöd av andra när man vill gå upp i vikt. Om man bor med andra påverkas man också av deras matvanor. Då kan det vara bra att prata med dem och berätta vad man vill förändra och varför. Kanske kan man handla och laga mat tillsammans.
 
* Gå i säng tidigt och gå upp tidigt. Sov under dygnets mörka timmar och var utomhus så mycket som möjligt under de ljusa timmarna. God sömn, mycket sol och aktivt leverne är viktigt för dina hormonnivåer och hormonnivåerna är a och o vid viktökning.
 
 
Menar inte att alla punkter passar för JUST DIG men kanske du fick hjälp av några punkter, förhoppningsvis! lycka till!
 
1 Maja:

skriven

Hejsan! Hur lång tid tog det för dig att få din mens tillbaka? Behövde du pausa med träningen osv? Du är grym!!! En riktig inspiration som hjälpt mig när jag börjat tvivla på mig och min kropp!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: