Instagram

Från anorektiker till gymnörd

Hej, har fått några mejl om hur jag började träna och hur ni tycker ni ska börja om ni håller på att tillfriskna från er ätstörning..
 
Ska dela med min historia lite och ge några tips;
 
Hur började jag träna? well.. det var så att jag spelat fotboll hela mitt liv, det var nog den ända sporten jag höll på med. Så sa min behandlare att jag skulle få börja träna igen då mitt BMI inte mera var underviktig, alltså 18 eller högre. Ibland fuskade jag lite och bollade lite på gården. Men inte mer, var så sjukt rädd att falla tillbaka.
 
2 kg under min gräns började jag faktiskt träna fotboll med laget, smått, långsamt, jag hade skrivit ut mig ur kliniken så fick helt enkelt ta hand om mig själv. Jag har alltid varit väldigt kritiskt mot mig själv.. och tror det hade varit bäst att vänta tills jag gått upp 2 kg. Men det gjorde jag inte, så började träna och tränade faktiskt inte alls lika hårt som de andra tjejerna, men ändå var det FÖR mycket. Kroppen orkade inte och behövde ju mera mat, men fastän jag åt mera, så krävde kroppen ÄNNU mera.Till och med i viloläge.. Sen började jag äta för stora måltider och det ledde till att jag inte orkade träna för jag var så mätt. Gick ibland upp i vikt men det var bara vätska som försvann nästa dag.. Men då jag skippade fotbollsträning så många gånger så bestämde jag och tränaren att jag skulle ta en paus. Det var då jag började gå på gymmet.
 
Först dansade jag zumba ibland om kvällarna, för jag gillade att röra på mig, sen började jag springa på springmattan.. och köra lätt styrketräning.. Ett år senare slutade jag zumban och satsade mera på kondition, lätt styrketräning.. ca. 30 reps och 3 set och hade inga mål med träningen, ville bara träna då jag gillade det. 
 
Jag var väldigt väldigt smal den tiden, inte smalare än då jag var i sjukhuset, men väldigt smal ändå.. Hade inte vägt mig på en tid, rekommenderar att göra det så du ser att du håller din vikt.. Och då man börjar få muskler går man upp i vikt. Så jag gick faktiskt upp i vikt(då jag en dag vägde mig), men såg ändå smalare ut än vad jag gjort på länge. Började modelljobba och slutade träna för bara en månad då jag jobbade så mycket, men gick ner otroligt mycket och förlorade muskelmassa. Då var jag nästan lika smal som jag var då jag kommit ur sjukhuset. Jag blev äcklad, förskräckt så slutade modelljobbet(för en tid iallafall), slutade konditionsträna och började styrketräna.
 
 
Har gjort det i lite över 2 år nu.. och lär mig mera för varje dag. Gick sedan upp ca. 10 kg, på det senaste året då jag förstod att jag också måste öka matmängden om jag vill börja bygga. Så har gjort mycket fel, men det gör inget, alla lär sig olika tider och nu äntligen då jag är mycket över min målvikt så kan jag köra 100% utan att vara rädd och utan att bry sig om vad jag äter, för kroppen behöver så jäkla mycket mat, speciellt då man styrketränar, för det betyder att man får muskler i kroppen och det gör att kroppen gör av med energi hela dagen OCH NATTEN, för musklerna väger så mycket.
 
Tycker att OM du bestämmer dig för att börja träna och NÄR du gör det, så ta tips av någon som kan, eller skaffa en personlig tränare osv. För annars kommer du bara bryta ner musklerna ännu mera och kanske få återfall. 

Det viktigaste är att lyssna på kroppen, vila då du känner för, köra den muskelgrupp som du känner för osv.. Det tog väldigt lång tid förrän jag började lära mig det, man kan lätt övertala sig själv att "äh jag är inte alls trött" men egentligen är du utsliten. Och då du börjar, så är det bäst att börja långsamt.. tex 2 gånger i veckan, det gjorde jag då jag började fotbollen. Det är superlätt att bli övertränad och då tar det dubbelt lång tid att komma tillbaka eftersom kroppen kräver vila .
 
 
Min kropp är fortfarande väldigt känslig fastän det var nästan 4 år sen jag blev sjuk. Man måste hitta det rätta sättet för dig och acceptera att det tar länge att bygga upp musklerna då man just varit undernärd och kroppen vill bara återhämtas och vila.
 
 
och bara för att det tog såhär lång tid för mig att hitta rätt träning och rätt schema, så betyder det inte att det händer så för dig! Jag vill bara att ni ska vara försiktiga, läs lite om styrketräning före och ta tips och råd av någon som KAN. Säg att du vill bygga kroppen inte bryta ner, så kommer de förstå.
 
 
1 linellas:

skriven

Vilken häftig historia! Fortsätt kämpa :)

2 Sandra Karlsson:

skriven

Jätte bra och inspirerande blogg! Fint skrivet! :)

3 Lovisa:

skriven

Åh, vilken fin berättelse! :D Hoppas du håller dig frisk <3

4 Rosanna:

skriven

Bra text! Kul att det går bra!:)

5 Matilda:

skriven

Inspirerande :) kämpa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: