Instagram

Du är vad du äter?

Varfööööör, vill ni veta allt precis jag stoppar i munnen, det betyder inte att ni ska äta som jag gör. Och inte att ni får likadan kropp som mig heller. Inte heller som Jessica alba eller beyonce. Alla vi har olika kroppsbyggnader och ingen kan förändra det. Med diet kan man förstoss dra ner på fettprocenten, men även förstöra förbränningen eller sin metabolism. Och en grej. Vare sig jag har abs en dag eller ej, påverkar det inte hur jag äter. Och inte hur jag mår. Det ska inte påverka. Men om ni mår dåligt över hur ni äter, kanske för oregelbundet, ert blodsocker hoppar upp och ner, ni har ingen ork till vardagen eller träning, eller ni överäter lätt, tröstäter, eller svälter er, då kanske ni borde tänka på att ändra på er kost. Annors ser jag inget fel på vanlig mat, regelbundna tider. En "vanlig" människa känner när hon är hungrig. Det är inget fel att vara hungrig, det är ett tecken att kroppen behöver mat. Men flera av oss har svårt att känna hunger och mättnad, speciellt om man har svält sig en tid, eller överkonsumerat massor med mat en längre tid. Vad jag vill komma fram till, är att hitta DIN egen måltidsrytm, det är den ända som kommer funka, det finns inga mirakel. Men jag svarar gärna på era frågor,  och nu fick jag igen en fråga över hur jag äter, så här får ni dagens måltider:
 
Frukost: Kvargröra, bröd, 2 ägg och 2 koppar kaffe med mjölk.
 
Mellanmål: Kaffe och 2 frukter, lite nötter jag hade med mig.
Lunch: typ 3 portioner sallad(tonfisk i olja,gurka,avocado,tomat,feta,salladsblad,balsamico)
Efterrätt: kaffe igen (vadå beroende) och en halv proteinbar (ville spara andra halvan till kvällen haha)
Före träning: Keso med kanel och på sidan om äppelbitar med peanutbutter (åt några skedar från burken också, viktigt!!!!) och Aminosyror
Efter träning: JUMBO
Middag: 3 biffar, rester från lunch-salladen, potatisklyftor och lite kvargsås (kvarg,mjölk,kryddor)
Efterrätt: Några chokladbitar jag fick av mammas stång.

Kvällsmål kommer....... Blir troligen det vanliga, caseinfluff (hela burken), 3 burkar kvarg (hur jävla många äter jag??? kanske borde variera min kost) eventuellt lite torkadefrukter eller färska bär blandat i. Ojust det!! Min proteinbar!! Den ska jag äta nu direkt! Sen om jag vågar ska jag fråga om pappa är snäll och köper en påse saltade nötter, har haft cravings på dem typ i en vecka, och alltid glömt att köpa !! Sen kanske lite té och någon macka att doppa i (bästa jag vet) bara inte osten faller i koppen = fail = smältost i tét = blä
 
Några maträtter i mitt liv, utan ångest, utan regler, utan något extra i hjärnan eller kroppen:
  
 
 
Ser ni? Jag äter inte perfekt. Jag väger inte min mat. Jag äter inte så himla varierat. Jag äter jätteofta samma mat. Jag äter inte perfekta tider, jag vill ofta äta kvällsmål direkt efter middagen. Jag är som jag är, och vem bryr sig, det är ändå mitt val och mitt liv.
 
 
Tycker det är onödigt att skriva mått och gram, då det inte är såpass normalt att börja väga och mäta decilitergrejs, jag äter så mycket som jag vill, ifall det är en och en halv burk kvarg eller sju matskedar bär och kanske fyra halvor bröd, vem vet, kanske jag stoppar i mig en massa ostskivor eller en handful nötter medan jag gör färdig min mat? Det händer varje dag, men jag skriver inte upp allt, varken i ett häfte eller i huvudet. Jag går vidare. Visst, mat är jävligt gott och brukar säga "bästa jag vet", men seriöst så är det så pyttedel av min vardag, och finns så mycket annat att sätta energin på.Vem orkar gå och tänka på vad och när man ska äta, eller räkna alla kalorier som var i dendär ostmackan. GET OVER IT! Livet är så mycket finare på andra sidan. Mat är energi, mat behöver vi för levnad. Inte för bantning. Visst är mat också njutning, men då ska man också njuta och inte krigas med djävulen och ängeln. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Izzy:

skriven

Super bra skrivit!!! :) Och vad glad jag blir att jag inte är den enda som typ äter något medan jag gör mat eller vill äta sin kvällsmål (typ bästa målet på dagn... yup, bättre än frukost!!! O_O) precis efter middag!!! :) haha

Svar: Haha exakt!! vi är nog så lika :D !
Amanda Essen

2 Izzy:

skriven

Super bra skrivit!!! :) Och vad glad jag blir att jag inte är den enda som typ äter något medan jag gör mat eller vill äta sin kvällsmål (typ bästa målet på dagn... yup, bättre än frukost!!! O_O) precis efter middag!!! :) haha

3 thilda:

skriven

ALLTSÅ AMEN TO THAT!!!!!!! DU ÄR SÅ GRYM BRUDEN SÅ JAG FÅR FAN RYSNINGAR

Svar: ÅÅÅÅ du är för söööt <33
Amanda Essen

4 E:

skriven

Det behövs fler bloggar som din Amanda! Kroppsfixeringen och diethysterin har verkligen eskalerat sen internet och sociala medier blev ett faktum :( (så gammal är jag).

Livet är för kort för att bry sig om kalorier och ha förbjuden mat! Hälsan börjar inifrån i själen. Kroppen kommer följa!!

Btw, finns det någon som t ex INTE stoppar in en extra ostskiva i munnen när man fixar mackor? Ärligt nu! Bästa ostskivan ju :D

Svar: Haha, tag för dina fina ord! Lyste upp min dag :D!
Så sant så sant!
Amanda Essen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: