Instagram

How to get ABS

Hej fina amanda!

Jag följer dig på Instagram och måste säga att du är super och sån stor inspiration och förebild och säkerligen inte endast jag som känner så!

Jag hade lite frågor som jag undrar om du kan hjälpa mig lite med? Jag älskar att träna mage verkligen och försöker få mer och bättre kontur på magrutorna och starkare magmuskler helt enkelt :-) Jag undrar om du har några tips? För jag vet inte riktigt om jag tror på att man måste ha världens lägsta fettprocent för att få magrutor! Eftersom det gått rätt bra för mig hittils men har fastnat lite haha! Kan du hjälpa mig? Hur bör man träna och hur bör man äta för att få tydligare magrutor på bästa sätt?

Kram och önskar dig en underbar torsdag!

Med vänlig hälsning,
Camila ♥️
 
Hej! Tack för ditt fina mejl Camila. Vad glad jag blir!! Tack så himla mycket, lovar att du är minst lika super du med! :)
 
Får en massa frågor om "how to get abs". Så tänkte ta upp den frågan här nu.
 
Att börja med så funderar jag faktiskt varför "abs" blivit så populärt, det visar inget hur bra fysisk aktivitet man har eller hur stark man är i resten av kroppen, man kan ha en otroligt stark bål även om magmusklerna inte syns. Och tvärtom. Jag har nästan alltid haft synliga magmuskler (för vi alla har ju magmuskler, mer eller mindre) pågrund att jag har så låg fettprocent på kroppen, men klart har det varit tider de synts mindre och mer, det har varit ganska intressant egentligen att följa med när musklerna ploppar ut och med vilken träning de syns mindre. Här nedan kommer jag ge några tips på hur få fram magmusklerna bättre. 
 
- 100 situps om dagen kommer varken bygga muskler eller framhäva dina magmuskler.
- Att köra varannan dag eller varje dag är inte heller något att sträva efter, träna magmusklerna precis som du tränar dina andra muskler, tex. 1 gång i veckan.
- När du kör ditt "mag-pass" välj 3-4 övningar där du kör så tunga vikter du orkar, och fokusera på att spänna magen och inte något annat, tex. flera mag-maskiner på gymmet är bullshit, där arbetar kanske 20% av magmusklerna.
- Squats, marklyft, Plyoträning (dvs. upphopp , de flesta vanliga övningar aktiverar du bålen som mest. Det var en vecka då jag körde marklyft var tredje dag, och den veckan hade jag magmusklerna mer synliga än någonsin, konstigt va? ;)
- Glöm inte att träna alla delar av musklerna! Inte bara de raka magmusklerna.
- Sköt om kosten! Skräpmat samlas oftast (på oss kvinnor iaf.) på magen.
- Ha tålamod!!! Som alla andra muskler, byggs de inte upp på en dag eller en vecka.
Några bra övningar:
TRX-fällkniven
Ab-roller
Hängande benlyft
Olika slags crunches, både raka och sido.
Olika rotationer med tex. viktskiva 
Mina magmuskler varierar från dag till dag, spec. beroende på vad jag ätit, om jag tränat, om jag varit på resa osv. Inget jag bryr mig om, jag tycker bara det är roligt att vakna någon dag, typ "jaha welcome back" och så nästa dag är man fluffig igen, men som sagt bryr jag mig inte, för det är inget jag strävar efter. Men en starkare bål vill jag gärna få eftersom det hjälper till i en massa övningar, tex. benböj, har man svaga magmuskler kan det vara svårt att utföra den övningen. Och visste ni att jag hade mindre magmuskler då jag var sjuk i anorexi än nu, det är väl en självklar sak för mig eftersom jag började styrketräna efter det, men jag gick ju upp i vikt i fett också, så det är en tanke, ni behöver inte gå ner i vikt för att få synliga muskler. 
 
Hoppas ni fick svar på er fråga :) 

 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: